tirsdag 28. oktober 2014

Fra bok til film på Førre skole

Jeg har vært tilbake på Førre skole i Tysvær for å animere prosjektet "Fra bok til film", som er et prosjekt i regi av Den Kulturelle skolesekken i Tysvær. Jeg har også denne gangen besøk en sjetteklasse. I dette prosjektet har elevene i forkant lest utrag fra en rekke bøker, og oppgaven de fikk var å animere en scene fra en av fortellingene.
En av gruppene valgte en scene fra Vera Micaelsens bok "Hyperpubertet" Det ble mye fnising i denne gruppa, for her snakker vi om kropp og pupper og gutter og jenter... Kjempegøy! Desverre så opplevde denne gruppa problemer i siste innspurt av redigeringen, så de har ikke den lyden de opprinnelig skulle ha, men skitt au; Det er prosessen med å trekke ut informasjonen fra fortellingen som er det viktigste her, og det har de klart veldig godt! Mange av kompetansemålene i norsk dreier seg om nettopp dette; tolke og vise forståelse for innholdet i en litterær tekst! 
To grupper valgte å animere fra samme bok, "En flåte av gull", men ikke samme scene. Her ble det action! Og jeg må si at filmene som kom ut av dette prosjektet frister nok til at jeg vil lese boka! Og når gruppene kan stimulere til leselyst ved sin "filmtrailer", så har de gjort et veldig bra arbeid
Er ikke bakgrunnene flotte? Jeg liker veldig godt at elevene arbeider med konturlinjer og pastellkritt. Resultatet gjør seg alltid godt på film! 
(Filmene er komprimert og egner seg ikke for visning på stor skjerm)





Ingen kommentarer: